Uitgeverij Penguin verleidt met design

De legendarische uitgeverij Penguin weet op een vernuftige manier haar backlist in de belangstelling te houden. Naar aanleiding van de 60ste verjaardag van de Penguin Classics mochten vijf topdesigners zich uitleven op hun favoriete Penguin. De revisies van onder meer Ron Arad, Manolo Blahnik en Paul Smith zijn meer dan de moeite waard, zie hier. In The Guardian leggen ze uit hoe ze Dostojewski's The Idiot, D.H. Lawrence's Lady Chatterley's Lover én Flauberts Madame Bovary van een nieuwe vorm voorzagen. Alice Rawsthorn komt terug op de geschiedenis van de fameuze sixpenny-novel, in 1935 het leven geroepen door uitgever Allen Lane. Penguin nam destijds al bekende typografen als Jan Tschichold en Hans Schmoller onder de arm. Verzamelaars zwijmelen nog steeds bij veel van die ontwerpen. Rawsthorn schrijft terecht dat Penguin slim inspeelt op de nieuwe tijden: "Penguin has discovered that readers can be persuaded to buy new versions of old books, if the designs are seductive enough". Op deze Flickr-fotopagina biedt een verzamelaar een inkijk in zijn collectie. Meer over de spannende geschiedenis van Penguin en zijn aandacht voor vormgeving in Phil Baines, A Cover Story 1935-2005, uitgegeven bij gelegenheid van een tentoonstelling vorig jaar in het Londense Victoria en Albert-museum.
Tags:
Geplaatst door Dirk Leyman op 31-10-2006
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening