Oscar van den Boogaard: "Emmanuel Lipp blijft bestaan"

De doornenkroon van de schrijver-moordenaar Emmanuel Lipp, auteur van Chinchilla song, is deze week vakkundig ontbloot. Lipp is wel degelijk een schepping van Oscar van den Boogaard, zoals journalist Michaël Bellon ontrafelde (zie DPM-bericht 16.11). In De Volkskrant geeft van den Boogaard aan Arjan Peters nu toch al tekst en uitleg, nadat hij deze week nog de kiezen op elkaar hield. Lipp blijkt wel degelijk een duoproject van hemzelf en zijn vriend, de acteur Steven Van Watermeulen: ‘Samen geschreven, in echte symbiose, als één stem. Een experiment in oceanisch verlangen, in elkaar opgaan, dat mij altijd heeft gefascineerd.’ Van den Boogaard beweert dat alle ophef ‘absoluut niet onze bedoeling [is] geweest’: ‘We wilden ook helemaal niet via Lipp bewijzen dat de media en de lezers alleen nog maar interesse hebben voor autobiografische schandaalverhalen. [...] Steven en ik wilden een figuur verzinnen waarin we samen konden komen. Toen dachten we: deze figuur heet Lipp, en hij zit in een cel. Dat is een mooi afgebakende ruimte, waar iemand ook onbereikbaar is." Van den Boogaard en Van Watermeulen gaan trouwens door met de maskerade. Er komt een nieuwe roman die Venus komt voorbij heet en ook de dagboeken van Emmanuel Lipp gaan uitkomen. Van den Boogaard doet nog een vreemde uitspraak: ‘De teleurstelling van sommige mensen nu ze weten dat de schrijver geen moordenaar is, dat zegt natuurlijk wel iets over deze tijd. Het is bijna pervers.’ Ook kondigt hij bij De Geus een boek onder het vrouwelijk pseudoniem Pearl Sweetlife aan. Tja. Maar nu de identiteiten ontsluierd zijn, zou het Lipp-effect wel eens snel kunnen uitdoven. Zie ook de HUMO-site voor meer "bekentenissen" en een interview met het duo.
Tags:
Geplaatst door Dirk Leyman op 18-11-2006
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening