Nieuwe Boekenkrant ziet het groots

Sinds deze week heeft Nederland een nieuw laagdrempelig boekenmagazine. De Boekenkrant, die voorlopig vooral verspreid wordt via 275 zelfstandige boekhandels, wil elke maand op de boekenactualiteit inspelen en nieuwe literatuur en non-fictie signaleren. Dat gebeurt onder de vorm van interviews, recensies en achtergrondbijdragen. De krant is een initiatief van Uphill Battle boekpromotie, een bedrijf dat ook de BoekenMuurKrant in de stations produceert (zie hier). De redactie beweert zelfstandig te opereren. De hoofdredacteur zegt in NRC-Handelsblad: "Wij willen boeken onder de aandacht brengen die een beetje in de schaduw staan van de bestsellers." Op de site staat er geheimzinnig: "De Boekenkrant zal geen azijngeurende recensies bevatten. Dat bekoelt te veel de liefde om te lezen. Wel zal de Boekenkrant kritisch willen zijn in zijn keuzes." De Boekenkrant mikt op een breed publiek: de oplage ligt al meteen op 100.000 exemplaren en de initiatiefnemers hopen snel dat aantal te kunnen optrekken. In de eerste editie van de Boekenkrant (die je kunt downloaden) lees je onder meer over heruitgaves van Hella S. Haasse, over het succes van historische jeugdromans én een interview met Claire Polders. Lezers kunnen via de website inpikken op de krant, die 95 cent kost maar door de boekhandelaren ook gratis kan aangeboden worden. Of de Boekenkrant voor Uphill Battle meer dan een vehikel voor boekenadvertenties wordt (met daartussenin wat halfslachtige boekeninformatie), valt nog af te wachten. In België is de krant (nog?) niet beschikbaar.
Tags:
Geplaatst door Dirk Leyman op 03-02-2007
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening