Frankrijk herdenkt 50 jaar Mythologies

Het moet wel een schok geweest zijn, zo noteert Jerôme Garcin in Le Nouvel Observateur: "Een intellectueel van 40 jaar, de auteur van De nulgraad van het schrijven, die de durf had om begeesterd te zijn over de objecten van het dagelijks leven." 50 jaar geleden verscheen het roemruchte Mythologies, een tekstbundel van de Franse filosoof Roland Barthes (1915-1980) waarin de toenmalige Franse maatschappij haarfijn werd doorgelicht aan de hand van zijn iconen: de DS19, de Tour de France, verkiezingsfoto's, catch, de music-hall enz... Met deze vierenvijftig puntige mini-essays ging Barthes in het verweer "tegen de onopgesmukte manier waarop de 'vanzelfsprekendheid' ons voorgeschoteld wordt" en wou hij "de ideologie ontmaskeren" die achter hedendaagse Franse cultuuruitingen verscholen lag. Ook de Guide Bleu ("Voor de Guide Bleu bestaat het landschap slechts voor zover het schilderachtig is"), de biefstuk-frites of het glas rode wijn (de Franse "totemdrank", waarvan hij de kracht vergeleek met "bloed, de dikke vloeistof vol levenskrachten") werden door de mangel gehaald. Beroemd is zijn analyse van de DS19, die gestileerde schildpad op wielen, die bij Barthes bijna goddelijke allures aannam: "De nieuwe Citroën komt kennelijk uit de hemel vallen daar hij zich allereerst voordoet als een supervoorwerp." Het voertuig ontlokte hem de beroemde vergelijking van auto's met "gotische kathedralen." Barthes' semiotische bijbeltje inspireerde uiteenlopende figuren als Umberto Eco, Italo Calvino, regisseur Jean-Luc Godard of Eric De Kuyper. Het boek leest ook als een blauwdruk voor het materialistische koppel Sylvie en Jérome uit Les choses (De dingen, 1965) van Georges Perec. Naar aanleiding van 50 jaar Mythologies komt Le Nouvel Observateur met een fraai dossier over het boek. Het weekblad zet Franse auteurs aan het werk om hun "mythologisch" object van deze tijd te beschrijven. Philippe Sollers ontleedt de Euro, Philippe Delerm de zaktelefoon, maar ook de GPS, de i-pod, de 4X4, sushi, google, Kate Moss én de naaktheid van Emmanuelle Béart passeren de revue. Een Nederlandse editie van de Mythologieën verscheen in 2002 bij uitgeverij Ijzer. Zie ook deze lezingen van TonyMcNeill over het boek.
Tags:
Geplaatst door Dirk Leyman op 19-03-2007
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening