Uitgever Chuck Palahniuk maant fans aan tot "snel en vaak" kopen

De uitgever van de Amerikaanse shock writer Chuck Palahniuk, die berucht werd met The Fight Club, neemt zijn toevlucht tot een zelden vertoonde, erg expliciete techniek om van de lancering van diens achtste roman een doorslaand succes te maken. Op een druk gefrequenteerde site van Palahniuk-fans roept Gerry Howard, uitgever van Doubleday/Random House, de fans op om Rant: An Oral Biography of Buster Casey zo "snel en vaak mogelijk" te kopen, want in de culturele business is "opening big" essentieel. De uitgever betreurt het dat Palahniuks eerdere romans nooit hoger dan de vierde plaats van de invloedrijke New York Times bestsellerlijsten zijn geraakt: "let’s see if we can get Rant up even higher." Hij gaat ervan uit de Palahniuk-afficionado's hem kunnen helpen om het boek op nummer één te doen belanden. Daarom moeten ze het boek zo snel mogelijk na de lancering (én bij voorkeur op 1 mei zélf) kopen. "Als je beslist om het boek via een on-line winkel te kopen, is het goed om weten dat voorbestellingen in de eerste verkoopsweek worden doorgerekend naar de New York Times bestsellerlijsten en andere." Amicaal voegt de uitgever er aan toe: "Don’t tell Chuck we talked about this." Howard dankt de fans om van Palahniuk "not just a cultural figure to be reckoned with" te maken, "but a commercial force as well". De fans reageren enthousiast op de deal. Palahniuk staat dan ook bekend voor zijn hondstrouwe internetaanhang. "Chucks loyaliteit en generositeit voor zijn fans is iets dat we moeten koesteren. Dit is een manier om hem iets terug te schenken", luidt het bijna ontroerend. Het boek zelf belooft weer "hilariteit en horror", aldus de aankondiging.
Tags:
Geplaatst door Dirk Leyman op 03-04-2007
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening