Europese Commissie bestrijdt misbruik van 'slechte recensies'

Uitgevers, schrijvers, adverteerders of theaters die uit een slechte recensie toch een positieve quote puren, moeten binnenkort op hun tellen gaan passen, zo meldt The Independent. De Europese Commissie heeft zopas wetgeving aangenomen die dergelijke misbruiken moet tegengaan. De Commissie deed dat naar aanleiding van theatergezelschappen die op billboards of in advertenties theaterrecensies uit hun verband haalden. Het lijdt echter weinig twijfel dat de wetgeving ook op tot blurbs opgepimpte boekrecensies kan en zal worden toegepast. Wanneer adverteerders critici bewust verkeerd citeren en bijvoorbeeld één positief woord lichten uit een verder behoorlijk negatieve theaterrecensie, dan doen ze volgens de Europese Commissie duidelijk aan misleiding. De Unfair Commercial Pratices Directive verbiedt advertenties die "valse informatie" bevatten of de consument "misleiden of mogelijk misleiden" en hem mogelijk aanzetten tot een transactie die hij niet van plan was te doen. [Lees: de bezoeker die zich door één opmonterend woord uit een verder kwaaie recensie toch laat verleiden tot een theaterbezoek of de aanschaf van een boek.] Volgens Helen Kearns, de woordvoerder van de Commissie voor consumentenzaken, zal de maatregel - die vanaf december in voege komt - van geval tot geval toegepast worden door de Office of Fair Trading. Toeval of niet: ook de boekenbijlage van The New York Times boog zich dit weekend in een hoogst amusant artikel over de hand over hand toenemende gevallen van literary misblurbing en de snode praktijken van quotedoctors. Voor de recensent is het stuk een waar feest van herkenning. Zo schrijft Henry Alford bijvoorbeeld: "Ik had David Sedaris' boek Naked in een recensie in Newsday een "tour-de-farce" genoemd. Kort daarna kwam de uitgever met een advertentie waarin hij mijn recensie van 600 woorden had teruggebracht tot één kreet: "tour de force." [illustratie: The New York Times, quote van zes letters, samengesteld uit zes verschillende recensies....]