Journalistiek-literair magazine Torpedo gelanceerd

Eind deze week is het nieuwe "tijdschrift in boekvorm" Torpedo voorgesteld. Het blad wil kwaliteitsjournalistiek, literaire non-fictie en fotografische reportages combineren, maar niet in het dwingend carcan van de commercie. Volgens Vic van de Reijt van uitgeverij Nijgh en Van Ditmar, die het blad onder zijn hoede heeft, is Torpedo ook uitdrukkelijk literair: "We worden nu al vergeleken met Granta en dat is terecht. Wij hebben niets tegen de mooi gecoiffeerde zin, wel integendeel", zo zegt hij in De Morgen. Het blad is "100 % columnvrij", omdat de redacteuren Daan Dijksman en Carel Helder vinden dat er een overaanbod aan columnisten is. Torpedo kondigt ook journalistiek met renommee aan, maar "geen wereldberoemdheden." Het eerste nummer bevat onder meer de memoires van H.J.A. Hofland die vertelt over zijn ontmoeting met J.P. Sartre, een tekst van Tommy Wieringa over zijn "Vlaamse ervaringen" en F. Starik over "eenzame uitvaarten". Ook coming man Hans Hogenkamp, culinaire coryfee Johannes van Dam en De Morgen-fotograaf Stephan Vanfleteren werken mee. Volgens Van de Reijt betaalt Torpedo "best goed" waardoor ze toch goeie namen kunnen aantrekken: "Het tarief van 35 eurocent per woord is niet te vergelijken met andere literaire tijdschriften. Daar zit men eerder bij 3 cent per woord." Het blad verschijnt aanvankelijk in een oplage van 6.000 exemplaren. Een los nummer (ca. 160 bladzijden) kost 9,95 euro. Zie ook dit eerdere DPM-bericht.
Tags:
Geplaatst door Dirk Leyman op 12-05-2007
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening