Tijdschrift DW B brengt 'state of the art' van jonge Belgische fotografie

De voorbije vier jaar selecteerde Inge Henneman, curator in het Antwerpse FotoMuseum en curator in residence van DW B, in totaal 18 jonge fotografen uit, of werkzaam in, België voor een katern in het tijdschrift DW B. Orgelpunt van die focus op de fotografie is het decembernummer Finisterre, waarin nieuw werk van dat aanstormende talent wordt gecombineerd met werk van Maarten vanden Abeele, Vincen Beeckman, Nick Hannes, Debby Huysmans, Ives Maes en Wim Wauman. Inge Henneman schreef een forse inleiding die de kijker/lezer door de beeldengalerie begeleidt langs zes verschillende routes.

De verwelkoming van de digitale fotografie betekent ook het afscheid van de analoge fotografie. Dat wordt verzorgd door de Hongaarse auteur en fotograaf Péter Nádas, gekend van zijn imposante roman Het boek der herinneringen (1993) en de novelle De prachtige geschiedenis van de fotografie (1999). In zijn speciaal voor Finisterre geschreven essay ‘Oplichtende details. Een bejaarde fotograaf zegt vaarwel aan de analoge fotografie' reflecteert Nádas over het belang van het licht in de fotografie, eerder dan de keuze van object en thema, en over de teloorgang van het individu door de opkomst van de digitale fotografie. Het is boeiend om na te gaan hoe Inge Henneman en Péter Nádas van mening verschillen. Het gaat om een confrontatie met als opposities: analoog/digitaal; zuiver/onzuiver; echt/net echt; uniciteit/montage; registreren/uitvinden; af/onaf; statisch/dynamisch; autonoom/contextueel. Wat blijft is de betovering van de mens door de mens.

Het werk in deze aflevering van DW B vormt van 9 februari tot 24 april 2011 ook de basis voor Finisterre, de tentoonstelling in het Antwerpse FotoMuseum. De expo wordt op 8 februari geopend met lezingen door Inge Henneman en Peter Verhelst.

Tags: Literaire tijdschriften
Geplaatst door Jeroen Paulussen op 25-12-2010
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening