Regisseur Paul Thomas Anderson plant verfilming Thomas Pynchon-roman

De Amerikaanse regisseur Paul Thomas Anderson heeft vergevorderde plannen om de roman Inherent Vice (2009) van Thomas Pynchon te verfilmen, zo meldt de website Vulture. Anderson, die bekend staat als een notoire traagfilmer, vergaarde naam met films als Boogie Nights (1997), Magnolia (1999), Punch-Drunk Love (2002) en There Will Be Blood (2007). Volgens Vulture zou Anderson al een scenario aan het schrijven zijn én met de gepatenteerde kluizenaar Pynchon hebben gesproken. Inherent Vice speelt zich af in het Los Angeles van eind jaren zestig, waarbij private eye Doc Sportello verstrikt raakt in een web van kleurrijke personages, van surfers en rockers tot moordzuchtige woekeraars en ex-misdadigers. Sportello ontmoet er een ex-vriendin die van plan is een miljonair te schaken. Het boek geeft een psychedelisch beeld van Los Angeles na de moordpartijen door Charles Manson en seks, drugs en rock 'n roll vormen er een onverbrekelijk trio. Sportello raakt ook betrokken in het drugskartel The Golden Fang.

Er doen intussen geruchten de ronde dat Anderson Robert Downey jr. onder de arm zou willen nemen voor de hoofdrol van Doc Sportello.

Anderson moest in september wel nog plannen opbergen om The Master, een film gebaseerd op het leven van Scientology-stichter Ron B. Hubbard, te maken. Vulture is van mening dat Anderson en Pynchon evenwel een uitstekende "psychische match" zouden zijn, beiden immers redelijk paranoïde. En ze citeren Pynchon uit Gravity's Rainbow: "Paranoids are not paranoid because they're paranoid, but because they keep putting themselves, fucking idiots, deliberately into paranoid situations." Thomas Pynchon is al jaren niet meer in het publiek opgedoken, maar had wel een cameorol in The Simpsons,.waarin hij met een broodzak op het hoofd te zien is. Vrijwel niemand weet hoe hij er nu uitziet.

Na de onlangs overleden J.D. Salinger is Thomas Pynchon (73) zonder twijfel de grootste levende Amerikaanse cultschrijver én tegelijk de meest mysterieuze. Met romans als V. (1963), The crying of lot 49 (1966) en vooral Gravity's Rainbow (1973) vestigde hij zijn reputatie als godfather van het postmodernisme, door de verbluffende manier waarop hij hoge en lage cultuur als in een centrifuge door elkaar mengde. 

Tags: Boek en film, Amerikaanse literatuur
Geplaatst door Dirk Leyman op 06-12-2010
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening