Sándor Márai-marathon in grote Nederlandse toneelzalen

In 1998 veroorzaakte een Italiaanse heruitgave van Gloed (1942) van Sándor Márai (1900-1989) een zelden geziene literaire sensatie.  Het werk van de Hongaarse schrijver over de teloorgang van Midden-Europa, vermalen door het fascisme, de Tweede Wereldoorlog en het communisme, werd wereldwijd herontdekt, mede dankzij de Duitse criticus Marcel Reich-Ranicki. Márai had in 1989 zelfmoord gepleegd in San Diego na een bewogen leven. In ons taalgebied zorgt uitgeverij Wereldbibliotheek sinds de eeuwwisseling voor de vertaling van haast alle werken.

Vanaf 1 mei 2010 valt er op de Nederlandse toneelplanken ook een heuse Márai-marathon te beleven. Die heeft een voorgeschiedenis. De Nederlandse regisseur Ursul de Geer bracht reeds in 2002 een eerste succesvolle toneelbewerking van Gloed, in een bewerking van Ger Thijs. Deze voorstelling kreeg de NRC Toneelpublieksprijs. Geïnspireerd door dit succes volgden in 2007 opvoeringen van Kentering van een huwelijk (1941) en het jaar erna De Gravin van Parma (1940). Dit voorjaar schreef en speelde Ursul de Geer Bekentenissen, een vertelling over leven en werk van de auteur gebaseerd op Bekentenissen van een burger (1935) en Land, Land (1971).

Bekentenissen, Gloed en Kentering van een huwelijk worden nu in één geut hernomen, verpakt in een Márai-marathon. Die is in het totaal acht keer te bekijken, verspreid over de vier grote Nederlandse steden. De voorstellingen strekken zich uit van de namiddag tot de avond en worden afgewisseld met filmfragmenten en lezingen. Wie een totaalervaring beoogt, kan zich te goed doen aan Hongaarse spijs en drank, zoals opgediend in Kentering van een huwelijk. (foto nalatenschap Márai)

Tags: Wereldliteratuur, Literaire evenementen, Klassiekers
Geplaatst door Johan Eeckhout op 05-04-2010 om 01:00
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening