Postercampagne moet Russen weer aan het lezen krijgen

Gealarmeerd door onderzoek dat erop wijst dat Russen steeds minder een boek ter hand nemen, heeft de Moskouse schrijversbond de koe bij de horens gevat. Honderd billboards verspreid over Moskou roepen de inwoners op om meer te gaan lezen, zo meldt Ria Novosti. Met wervende slogans als 'Lees boeken' of  'Ontdek nieuwe dingen' worden ook de Russen nu geconfronteerd met leesbevorderingscampagnes. Alexander Gerasimov, voorzitter van de Moskouse schrijversbond, motiveert het offensief als volgt: "Russen lezen kranten en nieuws op het net maar zijn apathisch tegenover hedendaagse en klassieke literatuur... Die onverschilligheid kan leiden tot erosie van cultuur, het wegvallen van literaire kennis en het verlies van nationale eigenwaarde."

De schrijversbond voelt zich gesterkt door recente uitlatingen van president Medvedev. Die outte zich onlangs als een enthousiast gebruiker van de e-reader en sprak de hoop uit dat kinderen en jongeren blijven lezen. "Of het nu een gewoon boek is of een e-reader, als ze maar lezen", zei de president. Russische media wijzen er in dit verband op dat er niet minder dan 400 vlot toegankelijke publieke digitale bibliotheken bestaan, naast vele duizenden elektronische collecties die door organisaties of privépersonen worden aangeboden. Intussen is al bekend dat de campagne ook in andere Russische regio's zal worden gevoerd. Voorzitter Gerasimov sprak trots van een aalsnelle transformatie van een lokale naar een nationale campagne.

Tags: Wereldliteratuur, Russische literatuur, Letterenbeleid
Geplaatst door Johan Eeckhout op 18-05-2010 om 00:01
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening