'Opgroeien tussen boeken zorgt voor betere schoolresultaten' aldus grootschalig onderzoek

Een grootschalige wetenschappelijk onderzoek legt veel meer dan verwacht een direct verband tussen het aantal boeken in een huis en de onderwijskansen van een kind dat daarin opgroeit, zo meldt The Chronicle of Higher Education. Het onderzoek, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Research in Social Stratification and Mobility, liep over een periode van 20 jaar en in 27 landen. In totaal werden meer dan 70.000 gezinnen gevolgd.

Kinderen die opgroeien in een huis met meer dan 500 boeken volgen gemiddeld drie jaar langer onderwijs dan kinderen die opgroeien in een 'boekarme omgeving'. Een boekenkind heeft een vijfde meer kans om de middelbare school af te maken. Ter referentie: een kind van ouders die lang studeerden, maakt 17 procent meer kans om zelf ook een succesvolle schoolloopbaan te hebben.

Volgens de onderzoekers is het opgroeien tussen boeken, of in een 'boekvriendelijk klimaat' dus belangrijker voor de onderwijsresultaten van kinderen dan hun sociale, culturele, regionale of andere achtergronden. Er werden kinderen gevolgd over de hele wereld, westers en niet-westers, communistisch of niet, tijdens de Apartheid in Zuid-Afrika of in andere landen. Zelfs als er maar enkele boeken in huis zijn - in het onderzoek is sprake van 25 - kan dat al een positief effect hebben. "Ouders geven hun kinderen badboekjes, vertellen hun verhaaltjes voor het slapengaan, geven boeken cadeau op verjaardagen... Kinderen praten daardoor meer over woorden, leggen ze beter uit, verbeelden ze en fantaseren erover. Dat zijn allemaal handige tools voor op school," aldus de onderwijssociologen. (foto: Andre Kertesz)

Tags: Boekencuriosa
Geplaatst door Hans Cottyn op 27-05-2010
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening