Honderd Nederlandse lezers krijgen voorproef van nieuwe Paulo Coelho

De Nederlandse uitgeverij De Arbeiderspers poogt op allerhande manieren een hype én buzz te veroorzaken rond De beschermengel, de nieuwe roman van de Braziliaanse succesauteur Paulo Coelho. Daarbij wordt vooral geprobeerd de mond-tot-mondreclame in gang te zetten, nog steeds effectief ter aanzwengeling van de verkoop. Honderd gewone lezers mogen daarom nu de nakende roman van de spiritualiteitsgoeroe al lezen, ruim voor het boek op 19 augustus 2010 in de winkel komt te liggen. De uitgeverij lanceerde daartoe een oproep op zijn website. De eerste honderd ingeschrevenen krijgen de complete PDF van de roman in hun digitale brievenbus. Volgens promotiemedewerkster Catelijne Esser is de actie een overdonderend succes, zo zegt ze in Boekblad. "Normaal begint de promotie van een boek pas op het moment dat het in de winkel ligt. Dit is voor ons een experiment om te proberen of we vooraf een buzz kunnen creëren." De uitgeverij is zich wel bewust van het mogelijke piraterijprobleem door het verspreiden van de PDF. Esser: "Natuurlijk is dat een risico, piraten heb je altijd. Maar het inzetten van nieuwe media voor promotie wordt steeds belangrijker, dan moet je ook gewoon dingen durven uitproberen." De actie rond Coelho kadert in een groots opgezette campagne rond het boek die ook via zogenaamde nieuwe media als Facebook, Twitter en Hyves zal worden gevoerd.
Paulo Coelho brak in 1988 door naar het grote publiek met De alchemist, nadat hij in 1986 een ‘spiritueel ontwaken' doormaakte, op weg naar Santiago di Compostela en zich tot het schrijven 'bekeerde'. Intussen heeft Coelho meer dan 100 miljoen boeken in 150 landen verkocht en werden zijn Portugeestalige boeken vertaald in 67 talen. Zijn softe zingevingsfabels worden door de literaire critici evenwel niet hoog ingeschat. De beschermengel past zo te horen weer in hetzelfde straatje. Volgens de aankondiging vertelt de allegorische roman "het waargebeurde verhaal van een man en een vrouw die de woestijn in trekken om contact te maken met hun beschermengel".

Tags: Boekencuriosa, Literaire evenementen, Uitgeverijen
Geplaatst door Dirk Leyman op 02-08-2010
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening