Amerikaanse boekhandelketen Barnes & Noble zet zichzelf te koop

Barnes & Noble, de grootste Amerikaanse keten van boekenwinkels, zet zichzelf hoogstwaarschijnlijk in de etalage. De marktwaarde van de boekhandel, met 777 flagshipstores verspreid over de 50 Amerikaanse staten, maakte de laatste tien jaar een flagrante tuimeling, terwijl onlineconcurrent Amazon almaar hogere toppen scheerde. Barnes & Noble puurt bovendien lang niet de verwachte resultaten uit zijn eigen Nook e-reader.

 

De in 1917 bescheiden opgestarte winkelgroep (die in 1873 debuteerde als drukkerij) maakte ooit furore met zijn agressieve kortingspolitiek op bestsellers en zijn royale megastores met bijbehorend Starbucks-café. Dezer dagen kan het Amerikaanse icoon zich moeilijker staande houden in de hevige concurrentieslag rond het e-book, die in de Verenigde Staten op het scherp van de snee wordt uitgevochten. Hoewel het bedrijf de voorbije jaren fors investeerde in zijn aanbod e-books en er sinds vorige zomer liefst 700.000 aanbiedt, haalt Barnes & Noble immers nog altijd driekwart van zijn omzet uit de papieren verkoop in de winkels zelf. "Maar naar de boekhandel gaan, is in de VS allang geen doel meer op zich", stelt boekenvakanalist Michael Simba in The New York Times. Gezegd wordt dat Barnes & Noble onvoldoende op de digitale revolutie heeft ingespeeld (hoewel het naar eigen zeggen ook 20 procent van de digitale boekenmarkt vertegenwoordigt). Vooral Amazon maait het gras voor de voeten weg van Barnes & Noble, zeker ook met de doorbraak van zijn Kindle. De Nook moest het e-readerantwoord worden van B & N op de Kindle en Apple's iPad, maar de torenhoge ontwikkelingskosten en een moeizame marktpositionering zorgden voor kopbrekens. Zodoende slonk de nettowinst van Barnes & Noble de voorbije drie jaar van 135,8 miljoen dollar tot 36,7 miljoen dollar.

 

Dinsdagavond, na het sluiten van Wall Street, meldde het beursgenoteerde Barnes & Noble dat het inzake zijn toekomst "alle strategische alternatieven onderzoekt, inclusief een mogelijke verkoop." Het nieuws veroorzaakt deze week grote deining in de boeken- en uitgeverswereld, als zoveelste signaal dat de onlineboekenverkoop én digitalisering de reguliere boekhandel in de verdrukking brengt. Merkwaardig genoeg zou het voorzitter en hoofdaandeelhouder Leonardo Riggio zijn, momenteel eigenaar van 29,9 procent van de aandelen, die investeerders wil verzamelen om het bedrijf geheel over te nemen. De verkoopsplannen van B&N komen er mede onder druk van de concurrentiële aandeelhouder en Californische multimiljonair Ron Burkle. Hij verzamelde intussen een belang van 19 procent in de boekhandelketen en formuleerde forse kritiek op Riggio over het feit dat hij zijn familiale keten van schoolboekenwinkels voor een veel te hoge prijs aan Barnes & Noble wist te slijten. The Los Angeles Times vraagt zich intussen af welke machtstribulaties er achter de demarche zitten en of het bedrijf er wel echt zo slecht voor staat.  
Zeker is dat de concurrentie van Barnes & Noble niet enkel uit de onlinewereld komt. Ook supermarktketens als Costco, Wal-Mart en Target bieden al langer boeken aan tegen erg concurrentiële prijzen in de VS. "Bovendien is het leesgedrag van de Amerikanen de laatste twintig jaar drastisch gewijzigd", becommentarieert financieel analist David Schick in The New York Times. "Amerikanen besteden minder mediatijd aan boeken."

Tags: Boekhandel
Geplaatst door Dirk Leyman op 05-08-2010
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening