88-jarige Ivo Michiels herziet zijn 'Journal Brut'-cyclus

Op zaterdag 12 maart stelt De Bezige Bij in boekhandel-antiquariaat De Slegte te Antwerpen twee boeken omtrent Ivo Michiels voor. Sigrid Bousset presenteert er Meer dan ik mij herinner, een orale biografie die ze samenstelde na lange gesprekken met de nu 88-jarige auteur, in het Franse plaatsje Le Barroux in de Provence (waar hij sinds 1979 woont). Tevens wordt er een reconstructie gepresenteerd van Ivo Michiels Journal Brut getiteld Mag ik spreken?/Spreken mag ik. Reconstructie. De auteur werkte hiervoor  zijn tiendelig magnus opus Journal Brut (1983-2001) om tot een nieuw werk van 700 pagina's, samen met redacteuren van De Bezige Bij. Zoals bekend was het Michiels te doen om experimentele taalbouwsels en werd het klassiek vertelde verhaal verlaten ten voordele van schetsen, bewegingen, sferen, ook al in de Alfa-cyclus. In de Journal Brut-cyclus verfijnde Michiels deze techniek met lange, associatieve monologen waarin herinnering en anekdote, feit en fictie, verwijzing en citaat in elkaar overlopen. Thema's als de oorlog en vaders en zonen zijn prominent. "Omdat hij sterk gelooft in de vitaliteit en eeuwigdurende veranderbaarheid van een literaire tekst, heeft Michiels besloten zijn Journal Brut-cyclus nog eenmaal te herzien", zo luidt de aankondiging. Michiels selecteerde uit de verschillende delen "de belangrijkste, mooiste en opvallendste passages en monteerde die tot een fonkelnieuw, toegankelijk geheel." Zie ook nog dit NRC-interview met Michiels uit 1995 met Kester Freriks: 'Ik wil al pratend het kerkhof betreden.'

In een recent interview in De Standaard der Letteren met Jelle van Riet en in zijn gesprek met Margot Vanderstraeten (in Schrijvers gaan niet dood) blikte de schrijver ook al terug op zijn Vlaamse jaren. Deze interviews doen zonder meer uitzien naar Meer dan ik mij herinner. Sigrid Bousset, die de schrijver al van jongsaf kent via haar vader Hugo Bousset, sprak over een periode van drie jaar gedurende vele weekends met de auteur en verwerkte 800 pagina's uitgetikte gesprekken tot een boek van 272 pagina's. Vertrouwde thema's als de oorlog, Michiels breuk met het Vlaams-nationalisme waarmee hij was opgegroeid en zijn belangstelling voor de avantgarde komen aan bod en "het altijd verraderlijke geheugen." Ongetwijfeld wordt er ook verduidelijkt welke stempel de auteur heeft gedrukt op het Vlaamse culturele leven in de jaren vijftig, zestig en zeventig van vorige eeuw. Zo schreef de auteur tussen 1948 en 1957 over kunst, film, literatuur en muziek in het Handelsblad, een Vlaamse krant, en vormde hij van 1961 tot 1969 samen met Harry Mulisch, Hugo Claus, Simon Vinkenoog de redactie van Randstad, een door De Bezige Bij uitgegeven avant-gardistisch kunst- en literatuurtijdschrift. Later was hij als redactielid nauw betrokken bij de literaire tijdschriften Nieuw Vlaams Tijdschrift en Diogenes. Michiels was ook werkzaam bij uitgeverij Ontwikkeling en doceerde hij aan het Ritcs (nu Rits). De schrijver van Het Boek Alfa en Het Afscheid - door Hugo Bousset getypeerd als een klassieker van het niet-klassieke proza - ontving in 1978 de Staatsprijs voor verhalend proza met Een tuin tussen hond en wolf. Hij kreeg in 1993 de driejaarlijkse prijs van de Vlaamse Gemeenschap. Tijdens de voorstelling komt de auteur via Skype vanuit Frankrijk aan het woord, Gene Bervoets zal voorlezen uit Mag ik spreken ?, Jelle van Riet interviewt Sigrid Bousset over Meer dan ik mij herinner. Zie ook nog dit NRC-interview van Kester Freriks met Michiels uit 1995: 'Ik wil al pratend het kerkhof betreden.'

Tags: Nederlandse literatuur, Literaire evenementen
Geplaatst door Johan Eeckhout/Dirk Leyman op 04-03-2011
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening