Hilde Geerinck wordt ombudsvrouw bij Boek.be

De Vlaamse brancheorganisatie Boek.be roept een Ombudsdienst in het leven, die "antwoorden moet bieden op diverse prangende vragen in het boekenvak." Hilde Geerinck, ex-directeur van WPG België (foto), is daarom aangesteld tot  ombudsvrouw. Ze moet op een onafhankelijke manier bemiddelen bij diverse vragen en klachten van auteurs, uitgevers, importeurs, distributeurs en boekhandelaren. "Want het is voor Boek.be niet altijd makkelijk een advies te geven zonder partij te trekken of een standpunt in te nemen." De Ombudsdienst moet conflicten in het boekenvak op een snelle, neutrale en voor alle partijen aanvaardbare manier (proberen) op te lossen of op verzoek van partijen bemiddelen. Daarnaast zal die ook werken aan een impliciete gedragscode, om van concrete gevallen tot abstracte maar heldere richtsnoeren te komen. Ook moet dat leiden tot "positieve en proactieve adviezen en aanbevelingen."

De Ombudsdienst komt er niet toevallig na een resem klachten tegen kinderboekenuitgever Clavis, die eind januari in het oog van de storm belandde toen bleek dat er systematisch een loopje werd genomen met betalingen en contractuele verplichtingen aan talloze kinderboekenauteurs- en illustratoren, die naar buiten kwamen met hun grieven (zie hier en daar). Maar volgens Boek.be was men al langer aan het broeden op "een deontologische code" voor het Vlaamse boekenvak. 
De Ombudsdienst van Boek.be wordt bemand door Hilde Geerinck. Ze was van 1998 tot eind 2010 directeur van WPG Uitgevers België. In die functie was ze verantwoordelijk voor de uitbouw van de educatieve uitgeverij Zwijsen.be en het commercialiseren van uitgaven van o.a. De Bezige Bij, Arbeiderspers en Querido. Daarvoor was ze directeur van Scripta waar ze de reclameregie voor een aantal kranten beheerde, en deed ze jarenlang ervaring op in advertentiewerving bij de Vlaamse Uitgeversmaatschappij. Boek.be neemt de vergoeding van de ombudsvrouw op zich; bemiddelingsopdrachten gebeuren tegen betaling. Geerinck neemt zich voor vragen steeds persoonlijk beantwoorden en zal regelmatig oplossingen zoeken bij experten. Consumentenvragen worden doorverwezen naar de relevante consumentenverenigingen. Adviezen of antwoorden zullen anoniem online komen te staan, zodat er geleidelijk een database van ‘best practices' en advies ontstaat voor de hele boekensector.

Tags: Letterenbeleid
Geplaatst door Dirk Leyman op 14-04-2011
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening