Nobelprijswinnares Toni Morrison aan de slag met Shakespeare in Brusselse KVS

In de Brusselse KVS is van donderdag 26 mei tot zondag 29 mei de internationale productie Desdemona te zien, met de Amerikaanse actrice Elizabeth Marvel in de hoofdrol. Regisseur is Peter Sellars, schrijfster is Nobelprijswinnares Toni Morrison. Het project is gebaseerd op Shakespeare's Othello.

De vrouwen van Shakespeares Othello moeten wachten tot in het vierde bedrijf om het woord voor hen alleen te krijgen, merkte Morrison op. Ze wenste het personage Desdemona echter meer zuurstof toe. Samen met theaterregisseur Peter Sellars en de Malinese singer-songwriter Rokia Traoré plaatst ze de tragische bruid van de Moor van Venetië in een gesprek met haar zwarte min Barbary, een personage dat Shakespeare slechts zijdelings vermeldt.

"Vreselijk en irritant." Met nog meer bijvoeglijke naamwoorden van dat slag ging Amerikaans theatermaker Peter Sellars (53) tegen schrijfster Toni Morrison (80) tekeer over zijn bloedhekel aan Shakespeares Othello. De Afro-Amerikaanse, die in 1993 de Nobelprijs literatuur won, sprak hem echter tegen. Morrison legde Sellars uit hoe zij een parallel ziet tussen Othello en de huidige VS. Hoe het vertrouwen in dingen van betekenis teniet wordt gedaan, en de investeringen in betekenisloze dingen die materiële winst opleveren, worden opgedreven. Volgens Morrison zit de onvergankelijkheid van Othello daarin dat Shakespeare toont hoe de meest intelligente mensen overgehaald kunnen worden hun principes achter te laten en zichzelf iets voor te liegen. En hoe anderen die weten dat het niet klopt, zwijgen en toekijken. Dat vertelde Sellars tegen The Public Theatre naar aanleiding van zijn bewerking van Othello uit 2009.

Uit de conversatie tussen de auteur en de toneelmaker ontstond een pact: Sellars zou een Othello in Obama-era brengen (de rol van Iago werd ingevuld door Philip Seymour Hoffman), en Morrison diende een antwoord te bieden op theatervader Shakespeare. Die repliek ging deze week in première op de Wiener Festwochen in de vorm van een muzikale en theatrale voorstelling getiteld Desdemona. "We bevinden ons in het koninkrijk van het hiernamaals, waarin twee vrouwen praten aan de andere kant van tijd. Zij zijn ouder geworden. Ze voeren een conversatie met meer zin voor perceptie. Zoals Toni Morrison zegt, voor de doden zijn verleden en toekomst hetzelfde. Dat maakt het mogelijk voor de twee vrouwen om het verleden te overschouwen, maar eveneens de toekomst te verbeelden op profetische wijze", daarmee lichtte Sellars al een tipje van de sluier in het Brusselse magazine Agenda.

De eerste recensies uit Wenen zijn intussen binnen: "Het logenstraft de simpele, maar populaire idee dat het volstaat om wat sympathiek te doen tegenover ondergeschikten of mensen uit een andere cultuur om er ook een evenwaardige verhouding mee te hebben. Uitbuiting en klassenstrijd blijven op de agenda, al doen we alsof ze niet bestaan. Toch blijft het personage van Desdemona in dit stuk de belofte van een beter, menswaardiger alternatief inhouden", stelt Pieter T'Jonck in De Morgen.  

Tags: Theater, Klassiekers, Engelse literatuur
Geplaatst door Evita Bonné op 21-05-2011
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening