Expo over de banden tussen Emile Verhaeren en Maurice Maeterlinck

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de toekenning van de Nobelprijs Literatuur aan Maurice Maeterlinck (1862-1949) organiseert het Provinciaal Museum Emile Verhaeren een tentoonstelling  "Maeterlinck-Verhaeren en de Nobelprijs literatuur 1911" over de banden tussen de enige Belgische nobelprijswinnaar en Emile Verhaeren (1855-1916, foto).
De tentoonstelling, van 4 juni tot 31 augustus, omvat drie delen: een eerste luik focust op het oeuvre van de in Gent geboren schrijver vanaf zijn debuut in 1889 (Serres chaudes) tot en met de toekenning van de Nobelprijs in 1911. Verder wordt ingegaan op de banden tussen beide symbolisten. Een derde deel gaat over de Nobelprijs: daar kan men het originele Nobelprijsdiploma van de enige Belgische Nobelprijswinnaar literatuur bekijken.
Reden voor deze dubbeltentoonstelling zijn er genoeg: zo werd Emile Verhaeren eveneens voorgedragen voor de Nobelprijs en onderhielden Maurice Maeterlinck en Emile Verhaeren vanaf de jaren 1890 nauwe banden. Beiden liepen middelbare school in het Gentse Sint-Barbaracollege en studeerden later rechten. De advocatuur lieten ze allebei snel voor gezien; hun eerste literaire ontmoetingen situeren zich in de redactie van het tijdschrift La Jeune Belgique. Ze zochten aansluiting met de Franse symbolisten en vestigden ze zich vanaf 1899 in Parijs : in de woning van Emile Verhaeren te Saint-Cloud troffen ze elkaar met andere schrijvers zoals André Gide en criticus Felix Fénéon, een samenkomst die door schilder Théo van Rysselberghe werd vereeuwigd in zijn werk De Lezing, te zien in het Gentse Museum voor Schone Kunsten (afbeelding). Ze troffen er ook andere Franse auteurs als Stephane Mallarmé en Villiers de l'Isle-Adam en groeiden uit tot literaire beroemdheden van naam en faam, een roem die voor Maurice Maeterlinck culmineerde in de toekenning van de Nobelprijs op 9 november 1911.

De tentoonstelling, met stukken afkomstig van de Koninklijke Bibliotheek van België, het Brusselse Musée de la Littérature en  het Museum van Schone Kunsten te Gent toont naast manuscripten en originele uitgaven van Maeterlinck ook kunstwerken van o.a. Théo Van Rysselberghe, Léon Spilliaert en Fernand Khnopff. Er is ook werk te zien van fotograaf Peter Waterschoot (1969), die zich voor zijn Entropia-reeks liet inspireren door de onwezenlijke wereld van het symbolisme. De tento  is een van de vele activiteiten rond de herdenking van de Nobelprijs voor Maeterlinck, activiteiten die door de Stad Gent op een speciale Maeterlinck100-site  netjes worden opgelijst.

Tags: Nobelprijs, Tentoonstellingen
Geplaatst door Johan Eeckhout op 01-06-2011
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening