Hevige polemiek over Jean Cocteau-museum en echtheid schilderijen

De opening van een nieuw museum in het Zuid-Franse Menton, gewijd aan dichter-kunstenaar Jean Cocteau, zorgt  voor stennis. Er is een bittere vete uitgebarsten tussen experts en beheerders van de collectie. Ze twisten over de echtheid van een 20-tal kunstwerken van Cocteau.

Meer dan 50 boeken, 24 toneelstukken en musicals, een 12-tal films en een oneindig aantal tekeningen, schilderijen, keramiek en kunstwerken: de productie van de Franse homoseksuele kunstenaar Jean Cocteau (1889-1963) was fenomenaal. Maar kan alles wel aan hem toegeschreven worden? Cocteau is met zijn zwierige herkenbare lijnen altijd een makkelijke prooi geweest voor vervalsers.
De vraag is acuut, nu de echtheid van een 20-tal werken van Cocteau openlijk in het geding is, schrijft Libération en diverse andere media. De kwestie vormt de inzet van een hoogoplopend dispuut tussen experts en verantwoordelijken van een groots Jean Cocteau­museum in het Zuid-Franse Menton. Dat moet volgens de planning in november zijn deuren openen. Jaarlijks zou het prestigeproject 100.000 bezoekers lokken naar het ietwat slaperige grensstadje nabij Monaco. Het museum is geconcipieerd rond de collectie van de in België geboren Amerikaanse kunstverzamelaar en filantroop Severin Wunderman en vervangt het huidige kleine Cocteaumuseum in Menton. Kort voor zijn dood in 2008 schonk de excentrieke horlogemaker en Holocaust­overlever zowat 1.800 werken van Cocteau aan het stedelijk museum.
Kunstexperte Annie Guédras werd vervolgens door de erven-Cocteau aangeduid om de verzameling op haar authenticiteit te onderzoeken. Toen de Cocteau-kenner ondubbelzinnig vaststelde dat ruim 12 werken vervalsingen of kopieën waren, gingen de poppen aan het dansen. Industrieel Pierre Bergé, kunstmecenas en voorzitter van het Cocteau-comité, kon zich niet neerleggen bij de bevindingen van Guédras. Bergé, die onder meer de renovatie van Cocteaus woonhuis in Milly-la-Forêt mee financierde, besloot een tweede expert te engageren. Tot grote woede van Guédras. Zij nam prompt ontslag uit het Cocteau-comité en vocht haar gelijk ook aan bij de rechtbank. Hadden de erven-Cocteau haar niet als enige experte aangewezen? Guédras haalde haar slag thuis en kreeg 3 jaar salaris uitbetaald.

De rel heeft nog grotere afmetingen gekregen nadat Hugues de la Touche, de curator van de musea in Menton, in de bres sprong voor Guédras. Hij noemde de Wundermancollectie van "dubieuze kwaliteit" en "niet waardig om in een officieel Frans museum" onder te brengen. De la Touche zegt nu dat hij na deze uitspraken zijn job is verloren. Maar zowel Guédras en De la Touche kregen gelijk. Onlangs bleek uit een nieuwe expertise van Patrick Martin en Dominique Bert dat zelfs een 20-tal werken onmogelijk van Cocteau konden zijn en dat 15 ervan allicht getrouwe kopieën waren. "Onze analyse en die van Guédras zijn merkwaardig gelijklopend." De La Touche gaat zijn zaak nu ook voor de rechter uitvechten.Maar zijn ontslag zou te maken heb "met ondoordacht beheer", zo zegt het stadsbestuur.
Op 6 maanden voor de opening van het museum lijkt de impasse in ieder geval compleet. Het Cocteaumuseum moet nu beslissen of het de omstreden werken al dan niet zal tentoonstellen. Mogelijk neemt het wéér nieuwe experts in de arm.

Tags: Franse literatuur, Polemiek
Geplaatst door Dirk Leyman op 10-06-2011
Verwante berichten
Reacties
Er werden nog geen reacties geplaatst.
Geef uw mening