Schrijfster Sarah Thornton krijgt schadevergoeding voor ‘rancuneuze' recensie

De Canadese schrijfster en kunsthistorica Sarah Thornton (foto) heeft van een Londense rechter 74.000 euro schadevergoeding gekregen vanwege een giftige recensie over haar werk in de Daily Telegraph, zo meldt BBC News. Het gaat om een kritiek die journaliste Lynn Barber in 2008 schreef van Thorntons boek Seven Days in the Art World (in het Nederlands verschenen bij de Bezige Bij als Art. Achter de schermen van de kunstwereld). Volgens de uitspraak was de bespreking rancuneus en bevatte ze verscheidene feitelijke onjuistheden.

Een van die onjuistheden is volgens de rechtbank Barbers beschuldiging dat zij niet door Thornton werd geïnterviewd voor het boek, terwijl ze wel is opgenomen in de lijst van geïnterviewde personen. Ook verwierp het gerecht Barbers bewering dat Thornton de geïnterviewden het recht gaf wijzigingen aan te brengen in hun bijdragen aan het boek.

Thornton reageerde verheugd op de uitspraak: "Deze zaak gaat in de kern over journalistieke integriteit. In een tijd waarin de ethiek van de tabloids onder het vergrootglas ligt, is dit een voorbeeld van een journalist van een ‘kwaliteitskrant' die zijn macht misbruikt.' De Daily Telegraph kondigde aan in beroep te gaan. "Wij verwerpen de conclusie dat Lynn Barber roekeloos en uit kwaadaardigheid heeft gehandeld", aldus een woordvoerder. Volgens hem kan de uitspraak ook ongunstige gevolgen voor de vrijheid van meningsuiting

In Art. Achter de schermen van de kunstwereld leidt Thornton de lezer langs een veiling bij Christie's, een prestigieuze kunstacademie, de studio's van Takashi Murakami, de kunstbeurs Art Basel en de Biënnale van Venetië. Haar tegenstandster Lynn Barber is Engeland geen onbekende. Ze schreef een ophefmakend boek over haar jeugdliefde met een oudere man, dat als basis diende voor Nick Hornby's filmscript An Education. Ook won ze verschillende journalistieke prijzen en treedt ze geregeld op in de tv-serie Grumpy Old Women.

Tags: Polemiek
Geplaatst door Han Ceelen op 29-07-2011
Verwante berichten